måndag 16 januari 2012

Vår värld i en spegel...

Detta är världen i en sjö...

Vår bild av världen och oss själva, som vi upplever den, är bara en spegling, av oss själva, i vår omgivning och de personer vi möter. Det gör att den sanna bilden av världen och den man är, inte alltid är den sanna. Detta är inte en livslögn utan bara produkten av upplevelser, känslor och sinnesintryck.

Men och andra sidan lär vi aldrig förstå den sanna bilden av oss själva och världen, så varför bry sig egentligen...

9 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Nu blev det djupt vatten :)
Moralen - finns den i sjön ?

Skall erkänna att jag får lite kårar när det dyker upp, det där uttrycket " varför bry sig ". Men jag överreagerar säkert ..

Onkel Olof sa...

Detta har inget med moral att göra. Tänk mer Platons bild av världen som en skugga på väggen av en grotta.

Hur världen är och hur vi upplever den, spelar ju ingen roll för vårt handlande...

Realist sa...

Ja, jag får oxo kårar av det uttrycket Eric.

Jag får oxo av det här uttrycket.

"För jag kan"

Det som OO beskriver är dålig självkänsla. Och det bygger hela våran Värld på. Inte undra på varför det ser ut som det gör.
Förstår man inte den sanna bilden av sig själv, så vet man inte vem man är. Och vet man inte vem man är så låter man sig påverkas av andra. Och om man påverkas av andra så är man inte sann mot sig själv.

Grunden för självkänsla är att man är sann mot sig själv.

/ Realist

Onkel Olof sa...

Detta handlar inte om självkänsla, möjligen om självbild.

Inom buddhismen talar man om att världen bara är sinnets produkt. Den värld vi upplever är bara en spegling av våra uppfattningar, sedd genom andra.

Detta är lite svårt att förstå med förnuftet.

Däremot ska man alltid vara sann mot sig själv

ERIC SECHER sa...

Olof,

"Hur världen är och hur vi upplever den, spelar ju ingen roll för vårt handlande…"

Jag tror det spelar (väldigt) stor roll.
Min ena dotter är mörkrädd, hon upplever mörkret som skrämmande … det spelar stor roll för hennes handlande.
Vissa människor upplever mörka människor som skrämmande … det spelar stor roll för deras handlande.
Vissa upplever stora klimatförändringar, andra inga alls … det påverkar deras handlande.
Osv, osv i all oändlighet.

Pratar vi om äpplen och päron ?

(Konstig upplevelse … skrev jag inte det här igår ..)

Anonym sa...

Får mig att tänka på Huinegs ord:

Det finns inget Bodhi träd

Ej heller någon spegel

Då allt är tomhet

Var kan damm samlas?


Vandraren

Onkel Olof sa...

Eric
Om jag skriver så här då

Hur världen är, påverkar egentligen inte vårt handlande, det är vår upplevelse av den som styr oss.

Var lite slarvig i min formulering.

Vandraren
Precis

ERIC SECHER sa...

Nu blev det lättsmält ! :)

Onkel Olof sa...

Äntligen :)