fredag 6 januari 2012

En god frukost…

Reklam? Nä ett rätt steg tillbaka…

Jag blev ganska glad igår när jag var i affären och fann följande A-fil. Varför då? tänker nog ni då. Titta på bilden ovan, så kanske ni ser vad som "saknas". Just det, den förhatliga lilla plastkorken på ovansidan är borta. Hurra!

I mitt hem har vi en pågående, om än lågintensiv, diskussion om den där plastkorken. Min sambo, som är mer miljömedveten än jag, tar bort den innan hon källsorterar och jag låter den sitta kvar under parollen: "förpackningsindustrin och återvinnningsindustrin får lösa det där själva". Jag hoppas någonstans inom mig att plastkorken ska smeta igen maskinerna man använder vid återvinningen av mjölkpaketen. Därmed ska industrin inse hur korkad den där korken är.

Höll under lång tid på att bara välja märken som saknade korken, men dom blev lika utrotade som dronten. Men igår fann jag att inte alla drontar dött ut. I alla fall inte mejeridrontarna.

Detta kanske kan tyckas som en liten fråga, men i det stora är det dom små frågorna som avgör, som plastkorkarna på A-filen…

2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Små frågor är inte sällan symboler.

Onkel Olof sa...

Nu har jag märkt att alla ekologiska alternativ saknar plastkorken. Det får bli ekologiskt i fortsättningen. Win win…