lördag 17 september 2011

Vad formar en tanke?

En film om de stora tankarna. Precis som alla andra filmer...

Jag satte mig ner och försökte fundera ut vilka böcker och filmer som påverkat mitt tänkande och min syn på livet mest. Den lite ovetenskapliga listan blev inte direkt en djupdykning i de stora tänkarnas alster. Men kanske är det just så livet är. I allting vi producerar, bra eller dåligt, finns sanningen om oss, hur svårt det än kan vara att se.

I min boklista fanns givetvis böcker som "Tao Te Ching", "Zen talar" och "Zenmästaren Korpen", men förvånande nog dök böcker som "Ragnarök" av Willy Sörensen och "Silverdolken" av Kristine Kerr upp. "Gummitummen" av Hasse Alfredsson är också ett bokmåste i mina ögon. Detta är vanliga och ibland humoristiska böcker som inte alls försöker vara fulla av visdom och betraktelser, men som har gett mitt tänkande rejäla sparkar i min intellektuella röv.

När det gäller film är det lika dant. Filmer man bara måste se är tex "Million dollar baby", "Hästen från havet" och "Dirty Dancing" (så har man erkänt det). Men min absoluta favoritfilm i detta ämne är våldsfilmen "The Crow" med Brandon Lee. Den är så fullpackad med livssanningar att Bergman, med flera, ligger i lä. För att ta några citat ur huvudet:

"Den dag man inser att man kommer att dö, då är ens barndom över" eller "Mamma är namnet på gud i alla barns ögon och öron". Stora ord i en liten film.

Vad vill jag då säga med detta? Underskatta aldrig lågbudgetfilosofin, den säger ofta mera...

3 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Så fick man några tips till, denna ständiga tidsbrist … men det handlar visst om prioriteringar hörde jag i ett visst radioprogram :-)
Har precis fått hem Zen talar ….

Onkel Olof sa...

Då har du en god bok att prioritera :)
Jag vill inte påstå att ovanstående tips måste ses, eller läsas. Det är högst personliga favoriter. Dom talade till mig och mina erfarenheter. Det jag vill säga är att man hitta stor mening i skräp med...

ERIC SECHER sa...

I see. Nu känns det lättare :-)