söndag 11 september 2011

Stora drömmar.

Dröm och verklighet i en enda soppa...

Inom schamanismen talar man om att det finns olika sorters drömmar. Dels finns det dom vanliga "tömma hjärnan drömmarna", och dels finns det dom stora drömmarna. Dom stora drömmarna är de drömmar man kommer ihåg när man vaknar och som känns viktiga på något sätt. Alla vet nog vad jag talar om.

Med tanke på hur mycket vi dagligen trycker ner i vårt undermedvetna och försöker glömma bort, kan jag tänka mig att det finns psykologiska och vetenskapliga teorier om detta så väl som religiösa. Freud skrev ju till och med en bok om drömtydning.

För mig är stora drömmar viktiga för dom berättar saker för mig som jag kanske inte alltid är uppmärksam på och som jag inte får glömma bort. jag kan ljuga för mig själv, men inte för mina drömmar.

Man ska bara tänka på en sak, nämligen att inte övertolka dem. För det är som Freud sa: "Ibland är en cigarr bara en cigarr"...

2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Vad säger vi om att HA drömmar, om framtiden ?
Eric

Onkel Olof sa...

Framtidsdrömmar har en tendens att dunkla nuet, men attans vad vi behöver dem...