torsdag 2 december 2010

Livets maskerad


För några år sedan började jag samla på masker. Inte för att jag har så många. Jag samlar nämligen på masker som "talar" till mig. Konstigt nog är det inte så många som gör det. I dagsläget har jag en handfull med ursprung från hela världen.

Vad är det då som är så spännande med masker? För mig symboliserar de den delan av livet som är kontrollerad av våra hämningar, vår uppfostran och samhällets förväntningar. De flesta av oss vet inte om att vi bär en mask. När vi leker våra roller blir masken ett attribut som limmats fast av ångestens kletiga lim.

En gång skrev jag:

"Bakom masken känner jag mig naken. När masken faller betyder nakenheten ingenting"

Så är det. När vi lever vårt liv där vi inte bryr oss om vad andra och vi själva ska tycka. Då kan vi äntligen lägga av oss masken vi burit sedan barnsben...

Inga kommentarer: