söndag 28 november 2010

Von Wright-En man, en myt, ett ideal

http://apps.facebook.com/philosophers/preview.php?philosopher=vonWright

Jag är en av de få personerna i världen som faktiskt ser en viss charm i att bli gammal. Ni som läst min gamla blogg vet hur fascinerad jag är av Onkel Truls och andra historiska personligheter med stark "gubbvarning".

Mannen ovan heter von Wright och var filosof med finsk härkomst verksam i England. I sanningens namn ska jag säga att jag vet väldigt lite om hans filosofiska bakgrund men han har blivit en förebild ändå för mig de senaste åren. Detta beror på en sak, nämligen ögonbrynen.

Dessa matchar hans engelska stil i klädval och jag inbillar mig att han också rökte pipa. Mitt mål i livet är att en dag ha lika personliga ögonbryn som dessa. Just nu har jag två strån i ena ögonbrynet som skulle kunna bli något. För några månader sen var det kris i familjen när jag av misstag svett bort dem när jag eldade i trädgården, men nu är de tillbaka och jag ser framtiden an med tillförsikt.

I min framtidsdröm ser jag mig sitta under äppelträdet funderandes över något djupsinnigt och med en bolmande pipa i munnen nästan gömd under ett par riktigt buskiga ögonbryn. Kanske går då mina tankar till von Wright i sin himmel och det brödraliknande förhållande ett par buskiga ögonbryn medför...

Inga kommentarer: