lördag 27 november 2010

Jultinder i ögonen

Vad var de nu alla heter? Josef och Maria är säkra, men gubben med stallet då?
Äsch! Vi kallar honom Bengt...

Då var det snart första advent och dags för att julpynta huset. Mina uppgifter, som jag tagit på mig själv, har varit att sätta fram trädgårdstomten, som stått bakom ladan, och att sätta upp en julkrubba. Julkrubbor är nog det mest kristna jag är. Jag har alltid tyckt om att bygga dioramor och modeller och just fina julkrubbor har alltid fascinerat mig mycket.

Om du hittar en fin krubba någon gång med figurer som inte är av plast, så köp den. Dessa börjar bli lite ovanliga.

Här ovan kan ni se årets resultat. Dispositionen är väl vald och jag tycker nog att jag fått med alla karaktärerna på ett framhävande sätt. Jesus själv kommer från en lite mindre krubba. På det sättet kan man, utan större fantasi, föreställa sig att Maria faktiskt fött honom. Julrealism kallar vi det för hemma hos mig.

Gumman i bakgrunden är häxan Gulli, ett annat kärt barndomsminne. Hon kräver ett eget blogginlägg att förklara...

Inga kommentarer: