torsdag 4 juli 2013

Förgänglighet...

Idag och nu...

En sak jag inte gillar med sommaren är att den hela tiden påminner mig om att det snart är höst. Hösten är ärligare för den bär inga förhoppningar om sol och regnfria dagar. Därför kan jag fårstå hösten bättre.

I Tao Te Ching står det:

"De tio tusen tingen reser sig
Jag betraktar deras återgång
De blomstrar och återvänder sedan till sitt ursprung"

Precis som sommaren blommar det mesta upp och återgår till sitt ursprung. Detta kallas att leva. Taoismen handlar om  att sluta hålla fast vid saker, till och med själva livet. Först då kan man leva på allvar. Detta har misstolkats genom århundradena och vissa trodde att Taoismen handlade om att hitta ett elixir för att bli odödlig. Men vem vill leva för evigt?

I Havamal står det ungefär så här:

"Fänaden dör, fränder dör
Själv dör du likadeles
Ett vet jag som aldrig dör
Dom över död man"

Med detta menar man att man ska leva som man vill bli ihågkommen. För så är det faktiskt. Även om Taoismen och Asatron inte menar exakt samma sak, så är de överens på en punkt:

Det finns saker i livet som inte ens döden kan ta ifrån dig.

En fin sommardag är en fin sommardag även när hösten kommer. Frågan är bara hur vi väljer att se det...



Inga kommentarer: