tisdag 1 november 2011

Gravgång och annat…

Tiden går, de döda består…

Igår var det Halloween. Inget jag firar speciellt, men min sambo brukar karva ur en och annan pumpa och det får liksom räcka. Detta är ju den tiden på året man ska fira sina bortgångna förfäder, vilket jag kan tycka är en liten fin tradition.

I min familj praktiserar vi något man skulle kunna kalla gravgång. Detta kan göras när som helst på året och går ut på att man går runt på kyrkogården i Landskrona, med min mamma, och pekar ut alla gravar som släkt och vänner ligger i. En mycket viktigt sed, tydligen, då man aldrig verka kunna göra den ofta nog. Har lyckats smita undan dessa högtidliga tillfällen de senaste två åren och har, märkligt nog, inte saknat dem.

På tal om döda så föddes världsmedborgare no 7 000 000 000 igår. Enligt gamla teorier borde vi därför gå under av svält allihop, men tekniken inom jordbruket har hittills lyckats få befolkningstalen att fortsätta öka. Rent teoretiskt borde vi på ett par generationer minska befolkningen med hälften, om vi ska kunna fortsätta leva med hyfsad standard, men den frågan är lite känslig.

Tydligen har vi också fått den varmaste oktober sedan 50-talet. Tänk att växthuseffekten var värre då. Vem kunde tro det…

6 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Vissa saker får man inte skämta om :-)

Onkel Olof sa...

Nej, absolut inte :)

Stefan T sa...

Jag har haft den här bilden som bakgrundsbild på min dator. Har du sett att på stenen näst längst till höger är det en cirkel inristad där uppe? Undrar vad det är för symbol, om det är något mer än en cirkel.

Onkel Olof sa...

Jag har förstorat upp bilden i datorn. Mailar den till dig så du kan se att cirkeln bara verkar vara en cirkel.

Dösen finns i Haväng. Nästan gång jag är där ska jag kolla närmare...

Stefan T sa...

Tack Olof!

Onkel Olof sa...

Inga problem. Faktum är att jag blev lite nyfiken själv.