lördag 9 juli 2011

I sagoskogen...

Årets första kantareller minsann...

Idag var jag ute i skogen och vandrade. Lite varmt kanske, men det vore synd att inte klaga. Har ni tänkt på att när man bara ska ut i skogen för upplevelser, så är det de gångerna man gör de största fynden. Idag fann jag årets första kantareller. Jag trodde det var lite tidigt, men vid vägkanten växte de en hel drös. Det var som man tänker sig i sin gamla läsebok, alldeles gult. På 5 min hade jag fyllt den enda lilla påsen jag hade med mig. Sånt som aldrig händer när man har stora korgen med sig.

Senare på vägen fann jag något lika fint. Det var alldeles rött av stora saftiga skogssmultron. Jag åt smultron med båda händerna och tänkte på att det kändes som taget ur en bok av Astrid Lindgren. Fick nästan lust att trä smultron på två strån, och springa dom 15 milen hem till mor med mitt fina fynd. Precis som i sagorna.

Detta visar väl att allt var inte bättre förr. Sagoskogen lever och frodas, och idag var den ovanligt god mot Onkel Olof...

Inga kommentarer: