torsdag 21 juli 2011

Att leva är att sträva...

Ljuset i slutet på tunneln. Kanske finns det en bättre värld? Förhoppningsvis inte...

Jag älskar att diskutera och debattera på nätet. Provocera tycker jag också om, som många av er vet om. En bra argumentation ökar allas visdom. Hur hemskt vore det inte om alla tyckte likadant hela tiden. Väldigt outvecklande i alla fall.
Det händer ibland att jag rekommenderar andra bloggar. Just nu är jag förtjust i följande blogg:

Tour d'Afrique

Tack Eric, för alla raka kommentarer!

Jag fick en väldigt rak fråga som jag gillar: "Kan du leva som du lär?". Den här frågan är den mest centrala i alla diskussioner om moral, etik, religion och filosofi. För faktum är att det inte finns någon lära utan paradoxer. Så givetvis kan jag inte leva som jag önskar att jag kunde, och antagligen ingen annan heller till 100%, men vi försöker så gott vi kan.

För jag tror det är det som är att vara människa. En ständig strävan efter att bli ett bättre jag. Detta bättre jag är nog väldigt individuellt, men strävan är det samma. Enligt Lao Tzu och "Tao Te Ching" hatar människor att vara ovärdiga, okunniga och föräldralösa (finns olika översättningar på detta). För så är det. Alla vill vara duktiga och tillhöra något, men vi lyckas mer eller mindre bra med detta.

Därför är slutsatsen, och detta är min övertygelse, att alla människor vill väl och vill göra bra saker. Livet gör det inte särskilt enkelt, och därför blir det mesta av detta bara en strävan. Jag lever inte som jag lär, men jag försöker verkligen...

4 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Tack !
Tror som du, egentligen kanske man måste tillägga, att vi vill väl, vill göra bra saker, och vill sträva efter ett bättre jag.
Hypotes: Vi är så förtvivlat sociala varelser, beroende av att bli bekräftade av gruppen, som så förtvivlat gärna följer sin ledare. Den strävsamma och välmenande gruppen går i fällan att följa den egensinniga eliten. Som inte sällan gör sitt bästa för att undertrycka självständigt tänkande hos gruppmedlemmarna.Det blir inte så mycket frihet och demokrati kvar. Men åtskilligt med "övergrepp".
Tänk själva, som Chomsky säger till åhörarna när de vill ge honom idolstatus. Jag kan ha fel !

Att leva som man lär är onekligen en kärnfråga.
Själv minst sagt frusterad över att det blir så mycket vackra fraser, och så lite verkstad.

Moralfilosofen Bengt Brulde skrev boken"Hur viktigt är det att vara lycklig. Om lycka, mening och moral" där han lyfter fram, som du, mening och moral.


Angränsande. Räcker det med att säga att man har en god avsikt ? Och när kan man tala om en ond avsikt ?

Onkel Olof sa...

Kort kommentar sent på kvällen:

Det bästa med ärliga och goda avsikter, som bygger på en human värdegrund, är att dom är lättare att förlåta när dom går snett.
Goda och ärliga intentioner, som inte bygger på gedigen värdegrund, kan vara svåra att acceptera, även om resultatet är gynsamt och ses ofta som "onda".

Ja vad nu ondska är för något? Att utan desperation för sin egen överlevnad, utföra handlingar som inkräktar på andras berättigande kanske?

Bäst att inte fundera för mycket. Man kanske upptäcker att man inte är så "god" man tror sig vara :)

God natt alla!

ERIC SECHER sa...

Vill gärna tro att samma person kan spänna över hela ond-god-registret. Beroende på.
Vissa omständigheter/system verka uppmuntra till "godhet", andra inte. Där kan man, för en gångs skull, tala utifrån egen erfarenhet. Sen finns det ju drastiska försök, som lydnadsexperiment och totalitära regimer, som bekräftar det inrycket.

Onkel Olof sa...

Håller med.
Olika sätt att styra människor är väldigt bra sätt att förstå hur vi människor fungerar.

En gång skrev jag:
"I en god värld skiljer man på gott och ont. En god värld existerar inte"

Tycker det fortfarande kittlar tanken om gott och ont.