söndag 25 augusti 2013

På strövtåg i hembygden...

Mirabeller i sin prakt...

Fick för mig att detta inte var en dag att sitta hemma och inhalera terpentindoft. Utan större tanke plockade jag fram en ryggsäck som jag fyllde med en flaska vatten och en påse mirabeller från trädgården. För er som inte är så bevandrade i trädgårdsflora kan jag berätta att mirabeller är en sorts små runda plommon. Vi har massor nere i "moraset", men vi är dåliga på att ta hand om dem. Dock inte idag.

Luften var fylld av ljudet från seniorknuttarnas knarrande gamla motorcyklar. De har ofta motorcykel träffar i närheten, så det var inget nytt, men idag var det tydligen samling för dem som kör riktigt gamla hojar. De hann dra rätt många varv runt samhället.

Fick för mig att det var dags att gå någon stans som jag inte varit tidigare, och där knuttarna kanske inte skulle köra. Norrut alltså. Mot Njura hållet för er som är bevandra i den göingska geografin. Det blev en lång promenad på två styva timmar längs med ån. Göingebygden är fantastiskt fin med gamla stenbroar som en naturlig del av landskapet. Fann ännu en idag som jag aldrig sett förut och som skvallrade om bygdens urgamla anor.

På vägen hem var luften fylld av fjuniga frön från mjölkörten i dikena och solen lyste upp sensommaren och landskapet. Vissa dagar måste man helt enkelt bara ta hand om dagen. Detta var en sådan dag. I morgon vet man inte om man får samma möjlighet...




8 kommentarer:

Jessica, grannen sa...

Troligtvis är det krikon vi har här på tomterna... Mirabellen är större.. Snopen jag blev nu. :)

Onkel Olof sa...

Har försökt hitta någon som kan förklara skillnaden mellan krikon och mirabeller. Det verkar som om krikon ska vara små, blå och mest vara kärna, men säker verkar ingen vara.

Att jag kallar våra för mirabeller är att jag bjöd en trädgårdsexpert på dem för några år sedan och hon påstod bestämt att det var mirabeller. Jag trodde det var krikon :)

Jessica, grannen sa...

Vi håller tummarna för mirabelle. Det låter trevligare ;)

Onkel Olof sa...

Ja, nu får de helt enkelt heta det.

Stefan T sa...

Fint inlägg!

Onkel Olof sa...

Tack Stefan! Hur går det med din blogg?

Stefan T sa...

Det går lite sådär. Jag ligger i startgroparna.

Onkel Olof sa...

Jag kollar den då och då, bara så du vet :)