tisdag 19 juni 2012

Storebror ser mig...

Vem tittar där?

Det finns en inneboende rädsla för övervakningssamhället. Att någon skulle lyssna på allt vi säger, läsa våra mail och titta i strumplådan. Jag tror att någon faktiskt gör det. Jag tror dock inte att det är Säpo eller ryssarna, den jag ser framför mig är en finnig tonårskille från Storuman som, av någon märklig anledning, tycker om att se vad jag har i min dator. För det är ju en sanning att om du har en standard PC så är det över 90% chans att du redan har en så kallad "Trojan" i din dator, ett datorprogram som gör att någon annan har tillgång till den maskin.

Detta gör mig inte så mycket faktiskt. Vill någon läsa mina tråkiga mail, så var så god. Jag tror på att om man vågar vara sig själv och inte har för många hemligheter, så blir man ganska ointressant. Det bästa sättet att undvika tjuvar är att inte ha något värt att stjäla, om ni förstår vad jag menar. Nakenhet är bara pinsam fram till dess man står utan kläder.

Så tänkte Onkel O en tisdag. Han tänkte också att strofen "Storebror ser mig" skulle kunna vara en strof i en frireligiös sång. Kanske sjungen i en liten kyrkolokal i Storuman...

9 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Det finns så många trender man måste bekämpa..
Att sträva efter att vara ointressant är verkligen den ultimata (taoistiska) utmaningen.

ERIC SECHER sa...

Det finns så många trender man måste bekämpa..
Att sträva efter att vara ointressant är verkligen den ultimata (taoistiska) utmaningen.

ERIC SECHER sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ERIC SECHER sa...

Ursäkta att jag slinter på tangenterna .. lånedator

Onkel Olof sa...

Fast de flesta vill ju tillhöra en grupp och vara "värdiga" lite svårt om man gör sig ointressant.

Men jag förstår vad du menar...

ERIC SECHER sa...

Skillnad på att "vara ointressant" och "göra sig ointressant" … det första är ett naturligt tillstånd (befriad från behovet att utmärka sig), det senare låter snarare fegt (smälta in i mängden, idiokrati) ?

Onkel Olof sa...

Smälta in i mängden är helt klart idiokrati. Taoistiskt sett borde målet vara att inte bry sig.

ERIC SECHER sa...

Håller med. Samtidigt som det där "att inte bry sig" också är något man måste vaka över … ?

Onkel Olof sa...

Tänkte nog att "inte bry sig" handlade om frågan hur andra ser på ens person.