tisdag 6 mars 2012

Sanning utan helhet...

Vad är en sanning?

Idag har jag blivit inspekterad, vilket innebär att jag har suttit och försökt beskriva min verksamhet i en förhörsliknande intervju. Det gick egentligen ganska bra, men det var så uppenbart att den som inspekterade bara ville hitta felen och brydde sig inte ett uns att försöka beskriva helheten.

Eftersom jag är gammal och avtrubbad påpekade jag detta för intervjuaren som bekräftade min misstanke rakt och ärligt. Allt detta gjorde mig lite melankolisk. Om man bara rapporterar felen utan att beskriva helheten och bakgrunden, hur ska man då ärligt kunna visa att felen är fel. Lite som fingret och månen igen.

Sanningen kräver mycket av oss. Om vi inte lär oss att förstå och förklara saker i sitt sammanhang kan man lika väl göra som DiLeva. Fråga sig:
"Vem ska jag tro på, tro på, tro på..."

5 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Somliga har till uppgift att leta fel. En del är glädjespridare. Tillsammans kanske det blir OK ..?

Onkel Olof sa...

Men kan man förstå vad som egentligen är fel om man inte ser helheten?

Tror vi bedömer detaljer för mycket som det är...

ERIC SECHER sa...

Jo.
Men somliga (undertecknad) slarvar istället med detaljerna.
Men visst, gärna fler holister.

Onkel Olof sa...

Kanske är problemet att man bryr sig för mycket...

ERIC SECHER sa...

Ja, kanske ..