tisdag 9 augusti 2011

Livet. En fråga om att "casha in"...

Rik är den som lever mest...

Med dagens nyheter ringande i öronen, blir det lätt att tänka på marknaden och på den oro den skapar. jag kommer dock att tänka på ett annat uttryck, nämligen "casha in". När en grupp människor sitter och planerar t.ex. att man borde hoppa fallskärm, så säger nästan alla: "Ja, det gör vi!".

Av dessa är det sedan ca en tredjedel som tänker "Ja, vad kul, det ska jag göra", en tredje del som tänker "ja, vad kul, det kanske jag gör" och en sista tredjedel som tänker "Ja, vad kul, men inte jag i alla fall". När dagen sedan kommer för det stora hoppet är det ca en femtedel som verkligen gör det, och av dem är det hälften som tänker: "Va fan tog dom andra vägen?"

För mig handlar livet mycket om att säga, vilja och göra är samma sak. Det är vad man till slut faktiskt gör som räknas. Allt man "cashat in" i livets spel. I Havamal står det ungefär så här:

Fänaden dör, fränder dör
själv dör du likadeles
ett vet jag som inte dör
dom över död man.

Lev som du vill bli ihågkommen. Om du lär dig att "casha in" kanske folk inte bara minns dig, du kanske får en liten blå delfin med...

1 kommentar:

ERIC SECHER sa...

Ett riktigt bra rättesnöre till. Vilken källa att ösa ur :-)