tisdag 30 augusti 2011

Diktonius och reinkarnation...

Sådan var natten...

Elmer Diktonius är ansvarig för följande rader:

"Så skall ock jag försvinna
när livet kysst mig nog"

Tycker den strofen väl står för den tanken jag har om döden. När jag är färdig ska jag vidare. Som buddhist tror de flesta att jag tror på reinkarnation. Sanningen är att jag inte vill tänka så mycket på det. Tar bort storheten i att leva nu, att det kan komma mera sen.

Rent vetenskapligt vet vi ju redan att vi reinkarnerar. Enligt energiprincipen kan energi inte förstöras, utan bara omvandlas, det samma gäller materian. Så när jag dör blir jag en del av något annat, och ingen vetenskapsman kan emotsäga detta.

Men varför bry sig om det nu, när livet är i full gång att kyssa mig...

5 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Allting verkar så himla enkelt för dig :)

Onkel Olof sa...

Det har tagit 15 år att förstå det enkla. Det är fortfarande svårt att leva efter. Men det går bättre och bättre :)

ERIC SECHER sa...

En anmärkningsvärt kort tid !

Onkel Olof sa...

Men jag värmde upp i 27 år innan.

ERIC SECHER sa...

Tänkte väl det ...