fredag 19 augusti 2011

Läkande ord...

En sund själ i en sund kropp med en läkande ord...

Jag är en av världens snällaste patienter. Fast jag får vänta länge i ett väntrum t.ex. så tror alltid godmodige Olof att det beror på att det finns patienter som behöver vården bättre och snabbare än jag. Jag tycker den stressade vården ofta får orättvis kritik, eller säg så här, vi ser personalen som direkt ansvariga för alla nedskärningar. 

Ibland tror jag dock att vården missat en av de viktigaste bitarna av läkandet. Ord som får en att stå ut med sin sjukdom. I våras opererades jag för ett navelbråck på Ystad lasarett. När jag vaknade upp ur narkosen hade jag, av naturliga själ, väldigt ont i buken. Det kändes inte bra helt enkelt. Kirurgen tog sig tid att kolla mig en extra gång, vilket tog max 2 min, och sa de förlösande orden: "Det är som det ska".

Märkligt vad man kan klara av smärta bara man vet vad det beror på och vet att det kommer att bli bra. Kirurgens fem ord gör att jag än idag har de starka smärtstillande pillerna kvar i den lilla papperspåsen jag fick dom i. Dom blev liksom onödiga.

Ord är makt. Ord är förståelse. Ord är läkande...

Inga kommentarer: