söndag 27 mars 2011

Mallen för framgång...

Här har vi en person som verkligen fångat tidens trender...

Det är märkligt vad vi människor snabbt skapar en mall för hur man ska vara och hur man ska lyckas. Rean när jag gick på lärarhögskolan lärde man sig begreppen "individualisera" och "utgå från var eleven befinner sig". Hade man med dem i sina uppsatser och uppgifter så klarade man sig alltid. Det var inte lika lätt, när man hade eleverna framför sig, att stå för dito begrepp

De som arbetat med mig ett tag är säkert uttråkade på mitt nuvarande talesätt: "Om man är tillräckligt duktig, kan man aldrig bli bäst". Med detta menar jag att om man bara gör det man ska, följer "mallen" och tjuvkikar i facit, så kan ingen säga att man inte är duktig. Men ska man tillhöra toppen måste man våga vara i gråzonen och tänka nytt. För mig är det bättre att göra rätt, och ibland få fel, än att aldrig göra fel och inte maximera sin utveckling.

Någon vis människa sa en gång: "En hjälte är en idiot med tur", vilket är ett bra uttryck. Jämför man det med det som många stora idrottsstjärnor säger: "Ju bättre jag blir desto mer tur har jag", så kan man ta den något lättlogiska slutsatsen att ju bättre vi blir desto större chans är det att vi blir hjältar.

Men en hjälte måste också våga gå utanför mallen och skita i vad som står i facit...

Inga kommentarer: