torsdag 20 oktober 2011

Att famna tigern...

Ord och handling i ett. Ganska ovanligt faktiskt…

För flera år sedan tränade jag Tai Chi. Det var bra för själen och man kände sig väldigt frisk av det. Tyvärr förstod jag inte att undvika ytterligheterna på den tiden,  och mina kollegor sa tillslut att jag tränade Tai Tjat. Dom hade någon poäng i det där som jag borde lyssnat på, eftersom jag tillslut fick ont i knäna och var tvungen att sluta.

Vilket som. En av rörelserna vi skulle lära oss hette "famna tigern och återvänd till berget". Ett sådant namn skvallrar om en mycket avancerad och lång rörelse, men där fick man Tai Tji! Hela rörelsen, om jag minns rätt, var nästan bara att vrida sig ett halvt varv åt höger.

Det bästa med den här rörelsen är att man ser den dagligdags lite varstans. Då menar jag inte att folk står och vrider sig åt höger, utan att många gånger är orden fler än själva handlingen…

6 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Många ord, lite handling - no good
Få ord, lite handling - OK
Få ord, mycket handling - not always good
Många ord, mycket handling - OK
?

Onkel Olof sa...

Jag tror man ska lära sig att använda få ord och göra mycket. Dock kan man upprepa orden många gånger. "I have a dream", känns som ett yttryck man kan relatera till…

ERIC SECHER sa...

"Få ord, mycket handling - not always good";
ORD har fått en negativ klang, typ BARA ord. Förklarande ord som rimmar med handlingen - always good.
Upprepa - var går gränsen mot propaganda ? Och när försvinner förklaringen, förståelsen ?

Onkel Olof sa...

Nu blev det lite knepigt. Man om man säger så här:
"Om du säger för många ord, hör ingen vad du säger"

Det kanske handlar om propaganda, eller det handlar om att övertyga. Skillnaden är hårfin ibland. Det kanske är så att det handlar om vilket mål man vill uppnå och mängden av vilja till "självtänk" gentemot åhörarna

Men först när ord blir handling
kan man skilja lögn ifrån sanning

Stefan T sa...

Hoppas du är bättre i knäna

Onkel Olof sa...

Jo tack, det känns bra igen!