onsdag 8 juni 2011

Identitet. En fråga om val...

Ursäkter är onödiga. Vi väljer själva hur djupt vi vill gå...

Idag känner jag mig använd. Värdet på mig själv känns lite lägre än igår. Men väntar jag lite till kanske jag räknas som antik och blir därmed ämne för en nyvalidering och kanske får ett ökat värde igen. Eller slängs på soptippen om grundmaterialet inte är gott nog. Egentligen känns inte det så viktigt när allt kommer till kritan.

Många diskuterar i tid och otid om det är arvet eller miljön som påverkar oss mest. Kanske är det den miljön vi ärver. Egentligen är detta, i mina ögon, ganska ointressant. Som jag ser det är det valen vi gör som skapar den människa vi är. Vi väljer själva hur vi ska uppföra oss och hur vi ska reagera. Ingen gör det åt oss. Det är sällan dina föräldrar, arvet, som ber dig kalla folk för otrevliga saker och ej heller är det omgivningen, miljön, som gör det. Men det är alltid lätt att skylla på.

Man måste våga vara sig själv och våga följa de normer och principer man tror på. Man kan därför välja den identitet man vill representera. Det är lätt att skylla på omständigheterna. Tyvärr är det aldrig omständigheterna som gör valen åt dig, det är du, även om du inte känner för det...

Inga kommentarer: