måndag 6 juni 2011

Vad ska man veta egentligen?

Lite fotokonst à la Onkel Olof & Fröken Grön...

Man brukar alltid säga att det är bra att vara allmänbildad. Men vad är det egentligen för fakta som alla borde känna till och som skulle kunna bli kunskapsklistret i vårt kulturella modellbygge? Satt och funderade på det häromdagen, och genast börjar man rabbla en massa skolkunskaper som man tycker tror att alla kan efter nio år i kunskapens korridorer. Det blir en himla massa saker att hålla reda på.

Kanske måste man sortera efter ämnen. Vad måste alla veta om musik? Det blir en himla massa. Kanske måste man göra ännu snävare kategorier. Jag beslutade mig för följande:

Årtal berömda slag
1066- Slaget vid Hastings
1628- Slaget vid Lützen
1942- Slaget vid El Alamein

Det är alla slag man måste kunna årtalen på. Varför bara dessa tre? undrar ni säkert. Det var de enda jag kom på när jag skrev, och jag är minsann inte oallmänbildad så de måste vara de enda man behöver kunna...

2 kommentarer:

Stefan T sa...

Som överkurs kan man ju lära sig att vikingaöverfallet på Lindisfarne var år 793, så har man början och slutet på vikingatiden 793-1066.

Onkel Olof sa...

Den är bra den, men kanske man måste skriva om nästa ämne:
När börjar och slutar olika tidsåldrar.

Kom Krita före Jura eller var det efter Renässansen?