söndag 26 juni 2011

Truls, ett ideal för alla onklar...

Onkel Truls, alla onklars förebild och nydanare...

Många frågar mig om varför jag inte bloggar om Onkel Truls längre. Ni som läste min gamla blogg, vet hur fascinerad jag är av denna uronkel från början av 1900-talet. Jag är måhända den ende i min generation som faktiskt känner till denna man och myt.

För er som vill vara med i snacket ska veta att Onkel Truls hade en nydanande artikelserie kallad "Med Onkel truls genom Sverige" i tidningen "Hemmet -  läsning för ung och gammal" och man kan säga att han var upptäcktsresande i sitt eget land och kanske man också kan kalla honom för 1900-talets första bloggare. I artikeln ovan beskriver han med stor inlevelse hur han och hans trogna anhängare besöker och undersöka Kinda kanal. Man hänförs som läsare.

Onkel Truls kan sägas vara mannen som sedemera skapade allas vår OnkelOlof, och detta trots att ingen helt säkert vet vem han var. För tänk jag vill också vara som Onkel Truls: kunnig, nyfiken, piprökande och stabil.

Ja Onkel Truls är den första onkeln och förebilden som alla andra onklar trånar efter att få vara, så minns hans namn med vördnad...

P.S. Jag är nog den enda i dagisgenerationen som också kan alla verserna utantill på Alice Babs gamla slagdänga "Lille prins Sol"

Inga kommentarer: