söndag 1 januari 2017

Nytt år gamla traditioner...

Blompinnar...

Då var vi igång med det nya året. Jag har positiva förväntningar på att det ska bli ett bra år på många sätt. Jag har nya åtaganden, kurser och annat som ska bli spännande att ta sig an.

Men just idag är det nyårsdagen, och den har sina speciella traditioner. Då tänker jag inte på backhoppning, pizza och Ivanhoe, utan på raketsamlandet. 

När jag var liten gick jag upp rätt tidigt på nyårsdagen och gick ett varv runt samhället för att samla in strandade raketer. Raketerna plockade man sedan sönder och försökte "ladda om" med hjälp av tändstickor och toapapper. Det fungerade inte, kan jag berätta, men min farsa blev glad för alla raketpinnarna. Dessa använde han som blompinnar till tomatplantor och annat.

Numera samlar jag raketerna mest för att få lite motion efter nyårets festande, men min fru blir lika glad för pinnarna som farsan blev, och av precis samma orsak. Så det känns som om den här traditionen kommer att leva kvar, om än i minskad omfattning. Att man också gör en liten insats genom att städa upp är bara en extra bonus. 

Nu ska jag fortsätta det traditionsenliga firandet genom att göra ingenting resten av dagen. God fortsättning på er...









Inga kommentarer: