måndag 2 januari 2017

Dota 2...

Hur svårt kan det vara?

Sverige är en stornation när det gäller e-sport. Vi skördar stora framgångar i världen, och ändå är det väldigt sällan detta nämns i några nyheter. Det kan tyckas lite märkligt, men fortfarande ses datorspel som en hobby för passiviserade ungdomar. Vad man inte vet är att de som är proffs måste träna lika mycket som vilken elitutövare som helst.

Just nu tittar jag rätt mycket på tävlingar på TV. Hittade av en slump en kanal som visar e-sport dygnet runt, och jag finner det väldigt fascinerande.

Så, nu har jag och några lärare utmanat våra elever på den här ädla sporten, och eftersom de spelar oändligt mycket mer än oss så valde vi spelet. Valet föll på "Dota 2" som är ett lagspel i fantasymiljö. Man ska försvara stora stenbumlingar som kallas ancients, och genom att utveckla sin karaktär under spelet och samarbeta med sina medspelare ska man vinna genom att vara först med att förstöra motståndarens stenbumling.

Alltså. Hur svårt kan det vara? 

Mycket kan jag säga, som precis spelat min första omgång mot datorstyrda robotar. Spelmekanismen är enkel, men det är mycket man ska hålla reda på. Har bestämt med mina kollegor att ha ett träningsläger innan den stora matchen. Tror det blir svårt att vinna ändå.

Jag har några dagar kvar på jullovet. De lär behövas. Till att träna på Dota 2...








Se Onkel Olof spela e-sport här


Inga kommentarer: