fredag 18 november 2016

Multiresistent...

Farlig arbetsplats...

Idag har jag varit hemma på grund av den där elaka förkylningen som inte vill ge sig. Hostar så jag blir närsynt på nätterna. Men det kunde varit värre. Jag kunde varit dansk grisbonde med. Hade det varit fallet hade jag varit väldigt orolig för varenda förkylning eller feber jag fick.

Det digra användandet av antibiotika på grisar gör att de skapas multiresistenta bakterier, alltså bakterier som tål alla botemedel vi har. Nog skulle man vara orolig då?

Många har misstänkt att detta skulle hända länge, men som vanligt skyddar man hellre industrin än grisar och bönder, vilket i slutändan antagligen betyder att man inte skyddat någon eller något.

Så den där förkylningen kanske inte är något att gnälla över egentligen...
















Inga kommentarer: