söndag 16 september 2012

Khepri i mossan...

Skaraben (i Sverige Tordyvel). Ansvarig för solens gång...

Var ute en lång promenad i skogen idag. Det var ett bra tag sedan nu och det kändes underbart, och dessutom påstår Börje Salming att man blir snygg av att vistas i naturen. Moder Jord var med mig vilket resulterade i kantareller nog för en god middag.

På hemvägen sprang jag på gynnaren ovan, en tordyvel. Dess släkting, skarabén, finns i Afrika och brukar rulla stora bollar av dynga framför sig. Därför trodde de gamla egyptierna att den var förknippad med morgonsolens gud Khepri, som var en av solguden Ras många former.

Så där står man en höstdag i nordöstra Skåne och får se solguden krypa i mossan. Ett spännande perspektiv i sanning...


4 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Tänker rätt ofta ( i stil med du skrev igår), att jag vill låta bli att sätta ord på de där magiska utomhusupplevelserna. Magin förloras och reduceras ?
Det går så där ..

Onkel Olof sa...

Det handlar om att se att det hela tiden kommer nya upplevelser. Idag fotograferade jag inga mossiga stenar. Bara det känns nytt, fast det är samma ställe...

Anonym sa...

Hej

läste i en tidning i dag att tordyveln har minskat i Sverige på grund av att man ger nötkreaturen avmaskningsmedel så att alla parasiter dör så också tordyveln.
Sorgligt.
När jag tänker efter är det inte ofta man ser dem nu för tiden flyga i flock i skymningen.

Hälsningar
Helén
Dalarna

Onkel Olof sa...

Även snokarna minskar i brist på gödselstackar.

Tråkigt...