tisdag 27 oktober 2015

Att vara svensk...

Den stora frågan...

För många år sedan stod jag och tittade på en världskarta med en elev. Eleven, som var andra generationens invandrare, frågade:

- Vet du var jag kommer ifrån?
- Ja, du är från Sverige.
(Tystnad)
- Ja, men jag menar...

Även om eleven var född i Sverige, vilket jag visste, så kände den sig inte svensk eftersom föräldrarna flyttat hit från ett annat land.

Det är en märklig fråga det där på hur vi ser på när någon tillhör en grupp eller inte. Det kan vara lika svårt att bli "accepterad" som svensk på vissa ställen i Sverige som om man vore invandrare. Det handlar alltså inte bara om hud- och hårfärg.

I morse diskuterade man det i SVT:s nyhetsmorgon. Svenskar med afrikansk ursprung var arga på hur medierna rapporterat från Trollhättan och benämnt barnen där som "icke svenska" fast de flesta är födda i Sverige, och kanske deras föräldrar med. Det fick mig att minnas mitt gamla samtal med eleven.

Detta kanske inte säger så mycket kan man tycka, och kanske inte är så viktigt, men när man suger på karamellen ett tag så säger det väldigt mycket om vår syn på människor och grupptillhörighet.

Den som lyssnar ska höra...





Bildens hemsida

2 kommentarer:

Galdarbjelke sa...

Just sådana här inlägg som gör att jag blir både glad och väldigt stolt över att jag får vara din vän och att jag räknar dig som min bästa kompis!

Onkel Olof sa...

:)