måndag 15 september 2014

Vägen mot framtiden...

Tiden och vägen går vidare…

Igår var det val. Som om inte alla visste det redan. Kanske ett av mitt livs mest spännande val på många sätt och ett val med bara en vinnare. Eller med många och mycket som förlorat beroende på hur man väljer att se det. Det var inte ett resultat som jag ville ha i alla fall, men det är väl på sätt och vis demokratins styrka, svaghet och mänskliga faktor på samma gång. I min kommun var det 26,1% som röstade på SD i riksdagsvalet och för mig visar det att världen är i en förändring som vi inte riktigt vet hur vi ska bemöta.

Har fått mig att fundera. Om man nu vill förändra sin värld så kanske man måste engagera sig på riktigt. Inte bara skriva på en liten blogg i den stora mediavärlden.

Beslöt mig därför att gå med i ett politiskt parti idag och jobba aktivt. Kommer dock att vänta och se hur det går med regeringsfrågan först. Man kan ju fortfarande bli förvånad känns det som och ibland ska man skynda med förnuft.

Vilket parti det blir ska jag berätta när jag fått mitt medlemskap…









4 kommentarer:

Anonym sa...

Urbaniseringen är under-analyserad som politisk förklaringsmodell. Det var längesen nån ens sa "Hela Sverige ska leva". Urbaniseringen är ostoppbar och har pågått i 100 år på gott och ont, oavsett vem som styrt landet. Det verkar närmast som en naturkraft! Däri ligger nog en del av förklaringarna till de förändringar vi just nu ser. Vem är det som "blir kvar" i t ex Grängesberg och hur ser DE på sin framtid?

Onkel Olof sa...

Anonym
Du har säkert rätt i det du säger, men vi har också ett problem med paradoxen att ju fler vi blev desto fler känner sig ensamma och onyttiga.

I gamla Egypten löste man problemet med att bygga pyramider och annat. Var är våra pyramider??

Anonym sa...

Välfärden är väl vår pyramid? Vården innehåller många tunga lyft och dåliga löner, precis som pyramidbygget.

Pyramiderna byggdes av religiösa skäl, välfärden bygger vi av ideologiska skäl. Inte så olika.

Välfärden är väl, med moderna mått mätt, en bättre idé eftersom den ger mer tillbaka till den enskilde medborgaren än en pyramid. Förhoppningsvis. Men religiösa monument ansågs väl på sin tid antagligen också ge avkastning i form av skydd eller bättre skördar eller så.

Onkel Olof sa...

Men vi måste se välfärden ur tre synvinklar:

Den förväntade välfärden
Den verkliga välfärden och
Den realistiska välfärden.

Politiker har en tendens att öka den förväntade välfärden och sedan, i bästa fall, leverera den realistiska välfärden

Om vi lärde oss att se den realistiska välfärden som den förväntade, då skulle vi se att vi faktiskt har en rätt fin pyramid…