torsdag 4 september 2014

Älglöss...

Jobbiga kryp...

Har varit största delen av dagen i svampskogen. Inget ovanligt med det, men idag har jag hela tiden haft insekter på mig som krupit runt och gjort livet surt för en. De har inte bitits eller så, men det var attans envisa och gick knappt att slå ihjäl. Man var tvungen att gnida ihjäl dem. Slag och tryck tog de utan att rycka på känselspröten.

Verkade gilla att krypa in i håret, hattlinningen och ner i byxorna och jag hade några på mig när jag kom hem. Just att det var så svårt att slå ihjäl dem fick mig att misstänka att de var någon sorts, just det, löss. Alla som haft med loppor och löss att göra vet hur envist de hänger vid.

Jo då, visst var det löss; älglöss. Det visade sig på nätet att de gör livet surt för fler än skogsvilsna onklar.

Om inte det varit gott om kantareller hade det varit en riktigt sur tur till skogen. Om ett år eller så kommer jag att skratta åt skogens vilda lössarméer. För så funkar man. Dagens pina är morgondagens historia...











Inga kommentarer: