onsdag 20 augusti 2014

Konspirations-kassan...

Inte bara din vän…

Tror mig nu ha bevis för det jag misstänkt länge nu; A-kassan har ett system som medvetet försenar och fördröjer utbetalningar. Man ska lämna in information, men får inte reda på var man ska lämna in den. Sedan skickar man in uppgifterna på ett mail; då kommer en blankett att fylla i som ska skickas med posten. Så håller det på. Har varit arbetslös sedan juni och har fortfarande inte fått en spänn.

Hur kan jag då vara säker på att detta är ett väl inarbetet system? Jo, så här var det:

Efter att ha meddelat att jag var arbetslös, skickat in alla papper och över huvud taget gjort allt jag skulle, så fick jag ett besked där det det stor att du får ingen ersättning eftersom jag hade ferielön. (Fair enough inga pengar förrän efter ferien).

Det går några dagar och sedan får jag besked att jag arbetat och lyft ersättning samtidigt. Får en blankett som ska in med posten. Jag har varken arbetat eller lyft ersättning, så jag blir lite förvånad. Ringer då a-kassan för att ta reda på hur de tänkte där. Det är då jag får svaret (huka er!):

- Det är bara datorn som skickar ut. Du kan bortse från den.

Alltså man har en dator som på rutin skickar ut nya blanketter som förskjuter beslut om ersättning Skandal!!

Sedan detta har jag fått reda på att jag måste söka om efter ferien, alltså att ärendet nästan börjar om igen. Jag har också två gånger meddelat att man enskilda firma går med förlust och att jag jobbar försumbart med den.

Idag skrev jag och frågade varför de inte har alla blanketter på nätet för oss som har e-legitimation och fick bara ett svar att frågan skickats vidare.

Men då ska ni veta att efter två månader utan ersättning har jag i alla fall fått ett brev där de säger att de behandlar mitt ärende skyndsamt. Stäng av datorn och jobba! är mitt spontana råd till de skyndsamma. Annars kanske ni också blir beroende av ersättning från ert system en dag.

Lycka till! …






9 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Låter minst sagt dystert !
Tappar förtroendet för välfärdssamhället ?

Onkel Olof sa...

Egentligen inte förvånande.
Har lärt mig hela livet att man måste kunna ta hand om sig själv. Man kan inte lita på utlovade förmåner.
Skaffa dig små utgifter och ha tre månadslöner på banken.

Har inget med välfärden att göra, och definitivt inte med vem som regerar. Vi har låtit megapuckona få bestämma i det tysta för länge...

ERIC SECHER sa...


Hoppas verkligen det ordnar sig.

Blir lite beklämd av det du skriver. Jag både tror och drömmer om att man skall kunna lita på att vi tar hand om VARANDRA, det är väl själva idén med ett solidariskt välfärdssamhälle, som vi åtminstone har varit väldigt stolta över, och som varit ganska unikt för de nordiska länderna. Henrik Bergren och Lars Trägårdh kallar det unikt svenska i boken " Är svensken människa ? " för statsindividualism. Dvs den starka individen med ett stort behov av självbestämmande som kan lita på att staten skyddar henne mot övergrepp och annan övermakt (som adel). I andra länder finns en djupt rotad misstro mot staten, i den yttersta förlängningen uppstår t.ex maffian.
Personligen har jag inte drabbats av inkompetent byråkrati men brottas nästan dagligen med försäkringskassans misstroende gentemot mina patienter, men jag vill fortfarande att det skall finnas en försäkringskassa. Ung: taket till huset läcker, det betyder inte att jag ifrågasätter behovet av tak, utan ser till att det lagas.
Trenden, sen 30 år, är väl precis det du ger uttryck för ; vi byter statsindividualism mot enbart individualism. Jag tror det är förödande. ( Vilket inte betyder att just nationalstaten är en särskilt klyftig konstruktion, bara att "någon" måste skydda den lilla individen. Vilket inte, och det är kanske där skon klämmer, betyder att den enskilda individen inte måste ta eget ansvar. Låt mig sköta mig själv, men skydda mig mot de som försöker förhindra det - statsinividualism.)

Eller ser du hellre att du löser det på egen hand tillsammans med dina vänner, att t.ex 4 delar på 5 jobb, typ ?

Förlåt att det svämmade ut ..

ERIC SECHER sa...


Rättelse: 5 delar på 4 jobb (!)

Onkel Olof sa...

Det orättvisa är väl att det inte går någon nöd på mig.

Ett annat problem är att vi har ett samhälle där det är tillåtet att behandla folk som idioter. Om det sen är a-kassan, vården eller mobiltelefonbolaget.

Vi har inget försvar mot vårt eget system, och vi tror att vi är trygga.

Det hade varit ärligare, och tryggare, att vi faktiskt stod upp och sa att vår välfärd inte är så cool som vi säger. Då kan man anpassa sig utan att bli beroende.

Frågan lär fortsätta…

ERIC SECHER sa...


Hur ska vi göra det bättre/coolare ?
Att vara beroende, det värsta som kan hända ?:)

Anonym sa...

F-kassan ja, själv är man ju småbarnsförälder. Jag är ändå högskoleutbildad men får lite ont i skallen av deras upplägg.

Det roligaste var när F-kassan hade lagt tid på att kollringa min arbetsgivare och kontrollerat min årsinkomst. Då råkade det sig så, att uppgifterna var från föregående år och att årets löneförhöjning inte fanns inrapporterad hos F-kassan. Till den sura damen i luren framförde jag då att eftersom jag tjänar över "taket", torde detta helt sakna praktisk betydelse. Det höll hon visserligen med om men hade ju då ändå tagit sig tid att ringa till mig och framhålla detta högst teoretiska fel.

Jag kan förstå att de kollringer men att slösa tid på, efter det, ringa upp mig och peka på ett helt betydelselöst fel känns ju lite tramsigt. Dessutom när felet, om något, var till min egen nackdel eftersom lönen var lite för lågt angiven.

Anonym sa...

Angående Trägårdh och välfärdssamhället vill jag nog påstå att välfärden i sig är en god ambition och en del i ett framgångsrikt nationsbygge med fred, välstånd och trygghet.

Att enskilda individer och institutioner tappar sikte på detta mål och beter sig förj-igt då och då underkänner så att säga inte modellen.

Men man skulle ju önska att det fanns någon slags "myndighetspoliser" som sprang runt och slog de försumliga med en liten batong eller så. Apropå det saknar vi också en konstitutionsdomstol i Sverige.

Onkel Olof sa...

Jag tror det handlar rätt mycket om pengar. Om man räknar med att alla utbetalningar med rutin fördröjs med minst en eller två veckor, så blir det snabbt stora pengar. Värt att köpa ett datorsystem som bara skickar ut blanketter.

Förra gången jag var arbetslös fick jag tillbaka vissa papper jag skrivit markerade med en överstrykningspenna och texten "du ska kryssa här med"

Så Myndighetspolis, ja tack!! ...