måndag 18 augusti 2014

Kaninhål...

Ett hål till fantasin…

När jag springer på träd som detta tänker jag på Alice i Underlandet. Där använder man uttrycket "Down the rabbit hole" som blivit en metafor att utforska det okända. Ja, förvisso också för att ta vissa droger, men det tänker i alla fall inte jag på.

Vilket som. Det är lite spännande att fundera på vart man skulle kunna komma om man var liten nog att vandra ner i det. Inte för att jag tror att man finner något mer spännande än jord, löv och kryp, men ändå. Inom schamanismen visualiserar man ofta resor i träd som ett sätt att nå över- och undervärlden, så nog har människor fantiserat om detta långt innan Lewis Carroll skev sin berömda bok och långt innan jag stod som ett fån och spanade in i diverse träd och håligheter.

Det är väl det där barnet inom en som drar igen. Kommer liksom aldrig undan det trots 45 år på nacken…







Inga kommentarer: