lördag 9 mars 2013

Plansamhället...

Onkel O har en plan...


Sitter just nu och skriver på två planer som ska vara till min utbildning och till mitt arbete. Det slår mig då hur mycket planer vi gör för allting. Det verkar som om ingen kan vara säker om det inte gjorts en bra plan på vad vi ska göra. Planer för när, planer för hur, planer för var och planer för när och var vi ska skriva våra planer.

Mest korkat är att vi skriver handlingsplaner för hur vi ska vara mot varandra, precis som om inte alla vet det från början. Jag brukar säga att handlingskraft är bättre än handlingsplan, men det sättet att tänka skapar tydligen bara osäkerhet. Däremot om jag gör en handlingsplan för hur vi ska öka handlingskraften, då är det helt i sin ordning. Planen för hur man ska tänka själv, vore också spännande att skriva.

Tills dess vi vågar släppa våra planer får dessa handlingsplaner stå som tidens monument över samhällets fördummande av den självtänkande människan. Själv ska jag gå och planera för resten av dagen...

Inga kommentarer: