onsdag 20 mars 2013

Min upplysning, en ny kunskap...

Inte helt säkra...

Så har man fått en sådant där brev igen. Från ett konstigt företag som önskar att man ska logga in på deras hemsida, med personnummer, för att man ska få veta vem som tagit en kreditupplysning på en. Som vanligt när detta sker gör jag en rutinmässig google-koll. I de flesta fall är det halvskojare som bara vill komma åt ens koder, men i det här fallet var det ett kreditupplyningsföretag på riktigt.

MEN, får jag reda på, de har fått ett åliggande från Datainspektionen för två år sedan för att de inte ha rätt säkerhet och för att de inte följer kreditupplysningslagen till fullo. Så träigt är det. De har nämligen inte rättat till dessa brister som de fått åläggande för. Man har bara rullat på som vanligt.

Ja, jag kommer inte att logga in med mitt personnummer, sa Onkel Sverker...


Bara att läsa Datainspektionens utlåtande här

Inga kommentarer: