lördag 11 februari 2012

Kulturlördag...

En Bild? Nej research...

Idag har jag en viss smärta mellan skulderbladen. Sitter och filar på illustrationer till en historisk bok. Det ska bli Absalon, korsriddare och tingmän bland annat. Jag gillar att illustrera historia. Det kräver att man läser på lite om kläder, vapen och hus till exempel. Bilden ovan är en mycket fin beskrivning av hur en korsriddares rustning såg ut.

Tycker själv att av alla kulturyttringar jag gör, så är mitt tecknande det bästa. Funderade någon gång på hur bra jag skulle vara om jag satsade mer på bara en sak. La ner musiken, fotograferandet och skrivandet och bara tecknade. Hur bra skulle jag vara då? Frågade min sambo vad hon tyckte jag är bäst på. "Skriva", svarade hon. Då beslöt jag mig för att inte välja, utan bara skapa det jag känner för just i stunden.

En glad amatör har ju dessutom rätten att rita riddare på nedanstående mycket historiskt inkorrekta sätt. Leve det fria skapandet!




5 kommentarer:

ERIC SECHER sa...

Ja, leve det !!!

Stefan T sa...

Jag har tänkt som du många gånger. Man tänker på framför allt idrottsmän som fokuserat på en sak hela livet och blivit väldigt bra på det. Men jag har också kommit fram till att jag trivs bäst med att göra många olika saker. Dock blir man inte jättebra på något då.

Onkel Olof sa...

Stefan
En dag kanske vi måste välja, men man får ta det problemet då...

Stefan T sa...

Jo, och då kan det ju vara bra att ha lite olika saker att välja mellan

Onkel Olof sa...

Flexibel ungdom, typ :)