lördag 19 februari 2011

Korpen- Zen på djupet

En riktigt bra bok om Zen. Kanske inte för nybörjare dock...

Detta är en av mina favoritböcker. I den här boken har Robert Aitken, i fabelform, skrivit en massa koaner på zen-buddhistiskt tema. För er som inte är insatta i vad en koan är ska jag berätta att det är en paradox, en fråga, som inte har ett intellektuellt utan ett intuitivt svar.

För att till fullo kunna ta till sig den här boken bör man ha en viss förkunskap om zen-buddhism, annars är den rena rappakaljan. Fråga min sambo, som jag plågat med den här boken under perioder i vårt liv. Jag älskar böcker med ett innehåll som inte är direkt och som man måste tänka en stund på och "Zen-mästaren Korpen" är ett lysande exempel på detta. Att den sedan är skriven som en fabel gör den bara mer tillgänglig.

Ett exempel:

"ÅNGEST
Korpen intog sin plats i församlingseken och sa: "Buddha har sagt att ångesten har en källa. Hur ser den källan ut?"
Järv sa: "Den här kan jag. Ångestens källa är fastklamrandet."
Korpen sa: "Men om skogen brinner ner?"
Järv sa: "Jag skulle kanske känna det som en befrielse."
Korpen böjde huvudet ch mumlade: "Åh, nåja...gratulerar""

Ni förstod nog. Jag har läst boken massor av gånger och hittar ständigt nya djup i den. Det är helt okay att se den som en 200 sidor lång bok som handlar om goddag och yxskaft...



Bildens webbplats:
http://www.flickr.com/photos/zen52/3247273090/

Inga kommentarer: