söndag 13 februari 2011

Utmana sig själv...

Scrimshaw. Inte bara en intellektuell utmaning utan också en utmaning för tålamodet...

Som jag bloggat om tidigare har jag börjat med scrimshaw. Detta, som på svenska heter hornstick, är konsten att rista in bilder i horn och ben. Sådant som valfångare höll på med när de hade tråkigt på kvällarna, men även inuiter och samer är kända för den här konstformen.

Jag fick för mig att jag skulle lära mig detta och fram till nu har det gått ganska mediokert. Nu har jag lärt mig att det i mångt och mycket handlar mer om att polera benbitar än om att rista. Det mesta är ett jäkla förarbete. Bitarna i bilden ovan är det första jag gjort värt att visa för omvärlden.

Tror det är bra för själen att man då och då försöker lära sig något nytt och detta gäller i synnerhet oss som arbetar med utbildning. Ibland måste man bara förstå hur en novis känner sig inför lärandet. Om inte annat kan man behöva träna sin koncentration och sitt tålamod. Scrimshaw fyller alla dessa rutor.

Jag håller på att lära mig att spela bas också, men det är en helt annan historia...

Inga kommentarer: