måndag 3 januari 2011

Feminist- Ska man vara det??

Den gamla goda tiden då män var män och kvinnor suffragetter...

Har börjat följa ett par feministiska bloggar. Mest för att de är väldigt välskrivna och tankeväckande. Men en tanke slår mig när jag läser vad dessa tjejer och kvinnor skriver: Vad fasen är feminism egentligen?

Precis som ordet "demokrati" verkar alla veta vad det är, men alla verkar också ha sin egna tolkning av begreppet. Som barn av 70-talet är man ju uppväxt med Anna från Arlöv, brända BH:ar och kamp för lika lön. Minns också Hoa-Hoa som med en bebis på armen uppmanade pappor att vara lediga med sina barn. Men är Hoa-Hoa en del av feministrörelsen eller är han för manlig?

Idag vekar många feminister vara notoriska manshatare som tror att alla män slår sina partners, älskar porr och inte kan prata om känslor. Har lite svårt att känna igen mina medbröder i den mansbilden. På många sätt tycker jag, och faktiskt många väninnor till mig, att ultrafeminister faktiskt motarbetar den moderna kvinnan.

För mig är moderna tjejer tuffa, orädda och tar inte skit. Man vågar ha attityd, skaffar bra jobb och slutar ofta som chefer över, just det, män. Var behövs feminismen i detta sammanhang? Har i något förhållande jag haft försökt bli hemmaman eller lyxman, det vill säga vara den som inte har ett arbete i familjen, men det har ingen partner ännu gått med på (här känns det helt plötsligt viktigt att säga att jag är heterosexuell).

För mig är kön, om man bortser från letande av partner, ganska ointressant. Rätt människa på rätt plats och lika lön för samma arbete är väl inget att diskutera. Könsrollerna har för mig bara överlevt som stereotyper. Kvinnor slår varandra och män, tittar på porr och har lika svårt att tala om känslor som vilken annan människa som helst. För det är så det är. Det handlar inte om män eller kvinnor, det handlar om människor och att vara mänsklig.

Med detta sagt vet jag fortfarande inte vad en feminist är...

6 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Som hyfsat modern kvinna av idag har jag svårt att ta till mig ordet "feminism", eftersom det på något sätt signalerar kvinnans stärkta position i samhället på bekostnad av mannen, som om det på något sätt handlar om en kamp mellan de två könen. Det är väl inte vad jämlikhet ska gå ut på? Jag tycker snarare att man borde kunna använda begreppet "humanism" när det gäller diskussionen om allas lika värde, oavsett kön eller vilken annan sorteringsmall som helst. Det gör mig dessutom rejält beklämd när jag allt som oftast inser att tjejer idag inte trycks ner av män, utan av andra tjejer...

Onkel Olof sa...

Humanism är ännu ett svårt ord att förstå. Det borde vara det rätta ordet men ger väl människor ytterligare tolkningar att reda ut...

ile sa...

Fröken Grön är inne på en intressant tankebana när hon nämner att tjejer ofta trycker ner andra tjejer-thats true. Tyvärr.

Vad definitionen för feminism är är ganska enkel (ordboksdefinitionen, även rekommenderad av Lena Gemzöe, svensk feminist och forskare i genusvetenskap vid SU): en feminist är en person som anser 1.att kvinnor är underordnade män och att 2. detta bör ändras.

Sedan finns det massor med olika typer av feministiska strömningar där politiska partiet Fi står åt det mer extremare hållet.

Jag anser att män och kvinnor har lika värde och ska ha samma möjligheter att studera, engagera sig politiskt mm. och anses därför vara en liberalfeminist som kämpar för detta. Dock är jag mer engagerad i internationell aspekt än i Sverige där vi kommit rätt långt på området.

Onkel Olof sa...

Vet ni? Jag tror framtiden är kvinnornas. Fler kvinnor än män idag utbildar sig vidare, kvinnor tar mer och mer för sig och vi män tröttnar på skiten och spelar datorspel i stället.

2025 kommer vi kanske att se nya rörelser med maskulinister som kräver lika rättigheter.

ile sa...

Det vore väl kul? :D

Onkel Olof sa...

Jag ser fram emot kampen :D