måndag 13 juli 2020

En NO-lärares vardag...

Systematiskt ska det vara...

Man är den man är, och jag är NO-lärare. Jag har också diagnosen diabetes typ 2. Det var en viss fördel att ha naturvetenskapliga kunskaper när jag fick diagnosen. Det underlättade för min doktor och sjuksköterska. Från dag ett har jag gjort noggranna undersökningar av mig själv och hur kost och motion påverkat mitt blodsocker. Min stackars diabetessköterska fick tabeller och diagram vid varje möte att förhålla sig till. Men det var bra. Jag lärde mig mycket och mitt långa blodsocker gick snabbt ner till normala nivåer.

Sen kommer man in i vardagen och helt plötsligt kommer man till nya insikter. Precis som vetenskapen brukar göra. Jag håller min disciplin, men vikten ökar, och därmed också blodsockret. Det visade sig att den där maten jag åt inte höjde blodsockret på kort sikt, men hade för hög kalorinivå. Dags för en ny omgång systematisk undersökning med andra ord.

Men nu har jag också skaffat en blodtrycksmätare. Min teori om min diabetes är att det inte var övervikt som startade den utan stress. Stressen triggade diabetesen, och när man fått den kan inte kroppen bränna sockret i blodet som då omvandlas till fett, vilket sedan triggar diabetesen ännu mer. Min teori är alltså att stress primärt är farligare än lite övervikt.

Så nu ska jag under några veckor kolla hur mitt blodtryck, stressnivå, påverkar mitt blodsocker. Ingången är att jag under sommaren redan nu gått ner 4 kg utan att ändra kosten eller träna mer, jag tar det bara lugnare (ser ni hypotesen här). Detta blir utgångspunkten, sedan är det hårt systematiskt arbete för att kunna dra några slutsatser i slutändan.

Ja, så här kan vardagen se ut för en som lever sitt arbete. Kanske kan jag komma med något resultat vad det lider, men framförallt visar man praktiskt att man faktiskt har "nytta av" det man lär sig...







Inga kommentarer: