söndag 26 juli 2020

Skolan- Den eviga gåtan...

Min syn på undervisning...

Jag har varit lärare i drygt 26 år. Jag har sett mycket komma och gå under dessa år, men fortfarande verkar det som vi inte lyckats få skolan dit vill, eller kanske just därför.

En sak måste man veta om läraryrket idag mot för 26 år sedan: Med internet är det mycket svårare att vara lärare idag än då, fast många tror att det är tvärt om, men samtidigt en roligare utmaning. Ska försöka förklara mina tankar kring det jag ser som framgångsfaktorer och utmaningar idag:

Huvudproblemet: Elever idag läser för dåligt och kan för lite för att kunna till sig kunskaper på egen hand.

Ja, så är det. Vad är det för mening med ett nät fullt av information om du inte kan ta till dig den? Fundera på det. Släpper man ut människor på nätet som saknar rätt färdigheter, kan de i bästa fall rapa upp det som står där, men väldigt få fattar vad de hittat.

Alltså måste skolan ge eleverna de basfärdigheter och de referenskunskaper de behöver. Det är basen i pyramiden i bilden ovan. Hur man ger dem detta är lärarens uppgift. Metod och pedagogik är inte intressant, det är resultatet. 

Sitter inte dessa färdigheter och kunskaper har vi ingen nytta av den skatt som det moderna samhället erbjuder i form av tillgänglig kunskap. Det gör att vi också måste omvärdera undervisningen hela tiden. Anpassa den efter verkligheten. Förenkla det komplexa, och utveckla analytisk förmåga. När jag började som lärare fick den som kunde mest från läroboken en 5:a, den som var sämst fick en 1:a. Det var enkelt att bedöma och informationen var begränsad.

Nu är informationen oändlig. Kunskap  och allmänbildning är egentligen viktigare nu när man hela tiden måste analysera den fakta man får. Om vi får elever med dessa färdigheter, så får vi också de fritänkande medborgare vi vill skapa med skolan. Men fortfarande är nyckeln densamma som för 150 år sedan: Läsning och avkodning.

En dator löser ingenting i skolan. En uppkopplad dator med rätt förutsättningar kan förändra samhället i grunden.

Som jag sa i början: Det är svårare att vara lärare idag, men samtidigt också mer utvecklande om man inte bara ser hinder. MEN vi får inte slarva med grunderna. Då rasar pyramiden...

Slutord: Några av mina tidigare elever gjorde den bästa definitionen av en bra lektion jag hört. De sa så här:

"En bra lektion är när man kommer till lektionen och vet vad man ska lära sig, och går där ifrån och kan det."






Inga kommentarer: