fredag 22 december 2017

Onkel O i radion...

Fredrik, Marie och jag och vårt kreativa bygge...

Eftermiddagen har ägnats åt "julmys" i P4 Radio Kristianstad. Jag var en av tre i en inbjuden panel. Jag trodde jag skulle sitta i en rimstuga, men i stället blev det ytterst kreativt pepparkaksbygge. Kreativt å det att vi inte hade något bra lim att sätta ihop pepparkakorna med. Samtidigt som vi byggde var det quiz och frågor kring julfirandet.

Det var på det hela väldigt trevligt, mest för att de andra deltagarna visade sig vara öppna och glada personligheter. Ja,  sen är det alltid kul att vara med i radio så klart.

Men de där julrimmen då? Ja, de blev det inget av. Ingen näsflöjt heller. Jag hade förberett lite julrim med lite litterär klassisk touch. De är dessutom av lite universell struktur för att passa många olika klappar. Ni får ett urval här:

En mjuk klapp:

Den lärde vet
genom Trojas sånger
att hårda paket
leder mest till ånger

En klapp man får varje år:

Jag minns den förra julen,
jag minns den som igår
Och gåvan som jag gav dig
den får du ock i år

En elcykel:

Ringklocka ring
Se upp i backen på alla sätt
Med detta spännande ting
Blir uppför och nedför lika lätt

En mobiltelefon:

Julefrid kring gård och stuva
När farfar var ung fick man skicka en duva
Nu har man världen i fickan på sin bralla
Med ett enkelt klick kan man språka med alla

Ett klädesplagg:

Midvinternattens köld är hård
Men inte denna klapp
Ta den nu i egen vård
Söm för söm, och knapp för knapp

Det var det hela. Ha en skön kväll alla läsare...








Inga kommentarer: