onsdag 6 december 2017

Liknelser...

Som betyg...

Min farsa sa alltid när man stod och tittade på när han pysslade med något:
"Du är inte rädd för arbete du, som kan stå så nära utan att hjälpa till".
Nu när vi har hantverkare i trädgården och man larvar över för att se hur det går, så förväntar man nästan att någon ska säga något liknande, men de är artiga nog att avstå.

Just nu bygger de en form för att kunna gjuta en stabil grund att arbeta ifrån. På grund av höstens pissiga väder kommer de nog inte att börja mura förrän efter nyår. Ingen julbastu med andra ord, men det kan jag leva med.

Annars var det dags för ett besök hos tandläkaren idag. Hade bitit sönder en tand som behövde lagas. När jag satt i tandläkarstolen tänkte jag att lagningen inte var så olik det där bygget i trädgården. Först borrar man ett stort hål som man sedan bygger upp en ny tand ifrån. Lite mindre skala bara, och lite annat material, men väldigt likt att bygga ett litet hus.

Resterande tid av dagen har jag satt betyg på mina elever. Det är bara knappt 200 st som ska sättas tills på söndag, så det är väldigt snabbt gjort. NOT. Vilket som. Nära jag satt och bedömde olika aspekter kom jag på att betyg inte är så olikt att bygga ett liftet hus. Om bara kunskaperna vilar på en solid grund så blir betygen ofta bra. Bara att bygga från grunden liksom.

Direkt efter den tanken kom jag på att min hjärna nog var full. Full av tankar med betong alltså. Därför la jag ner verksamheten och tog en kopp kaffe.

Koka kaffe är inte helt olikt....














Inga kommentarer: