tisdag 29 december 2015

Lemmy...

Lemmy Kilmister...

Idag fick man det sorgliga beskedet att Lemmy Klister, sångare och frontfigur i bandet Morörhead, har avlidit i en ålder av 70 år. Jag har aldrig varit en jättefan av Motörhead, även om jag på senare år mer och mer uppskattat deras musik, men fenomenet Lemmy har jag alltid varit fascinerad av.

Med samma stora mustasch, cowboyhatt och sina utmärkande vårtor har han alltid varit en symbol för det "hårda livet som rockstjärna". Redan på 80-talet gick mannen runt på whisky och cigg i stora mängder, och man kan misstänka att även andra stimuli fanns med i bilden. Lemmy hävdade på den tiden att han nog inte skulle leva så många år med tanke på sin livsstil.

Det var 30 år sedan och det var till slut cancern som blev droppen. Så Lemmy överlevde på många sätt sig själv och hans minne kommer nog att överleva längre än så. Även hos en gammal synthare som jag...



Så klart är min favorit med Lemmy "Ace of Spades" och "Bomber". Här är en av dem:




Inga kommentarer: