söndag 23 november 2014

Lille Onkels lediga dag...

Långkok...

När jag var liten hade jag en bok med det spännande namnet "Lille Toms lediga dag". Den härstammar från 1974 och handlar om en liten kille som har ledigt från skolan. Å jisses vad grabben får gjort! Han pysslar, motionerar och en massa annat. Precis han kommer hem från badet kommer han på att han ska smälla ihop ett par fågelholkar, för att sedan hjälpa mamma i köket och så håller han på så tills han domnar i sängen med ett leende.

Lite sådär har jag känt mig idag även om jag varken badat eller gjort några fågelholkar. Men jag började dagen med en promenad till affären, smällde ihop ett långkok beuf bourguingnon, gjorde lite julpyssel, la in vinterdäcken, skrev en vers till vetenskapssången, pysslade igen och så har jag hållit på tills nu.

Nu är grytan uppäten och söndagkvällen lägrar sig. Å vet ni? Det blir inga fågelholkar gjorda idag, det är Lille Toms uppgift...









Inga kommentarer: