fredag 27 december 2013

I alla dessa världar...

En eller fler? Det med…

Såg på "Vetenskapen värld" på Svt 2 i måndags. Det handlade om att vissa forskare påstår ett det inte finns ett universum utan flera. De förklarade världen ungefär som en stor ost med en massa bubblor i och alla dessa bubblor var olika universum.

Jag tar detta till mig, även om jag inte kan räkna på det eller egentligen förstår det. En sak förstår jag dock: att allting existerar i och av varandra och även den lilla värld som jag rör mig är en oändlighet av små världar. Makrokosmos är uppbyggt av mikrokosmos'. Ett mönster som går igenom allt och där ingenting är oväsentligt i sin del.

Just därför måste man återigen återkomma till värdet av att vårda sitt lilla mikrokosmos. Det lilla påverkar det lilla som påverkar det stor som påverkar helheten.

Vårt ansvar förklarat genom kosmologerna och fysikerna. Man behöver inte alltid vara religiös för att tro…