onsdag 25 december 2013

Enkelt ska det vara..


Pampigt och enkelt…

Så här i juletid blir det lätt att man hamnar lyssnandes på olika julkonserter och shower. De flesta är helt ok och en sak man slås av är hur många duktiga körer och musiker det finns där ute i julemörkret. Men samtidigt som jag konstaterar det märker jag också hur komplicerat man gör det mesta. jag gillar när man tar en bra låt, som många av våra julvisor är, och bara bränner av dem rätt upp och ner. Inte en massa omskrivningar eller konstiga stämmor.

En bra låt är alltid en bra låt och blir ofta bara sämre av att den ska "tolkas". Däremot kan en bra artist eller kör ta en mindre välskriven låt och få den att låta gudomligt genom att omarbeta den. Svår balansgång det där.

Så just nu sitter jag och saknar en riktigt bra konsert med vanliga, men bra, julvisor som någon sjunger enkelt men stämningsfullt och som man känner igen. Jag hoppas också slippa höra Carola eller Peter Jöback framföra "O Helga Natt", en låt som kräver en ordentlig pipa som färre artister har än det antal som väljer att framföra den.

Nu sitter nog många där ute och håller absolut inte med mig. Det gör ni rätt i...


Bildens hemsida



Inga kommentarer: