tisdag 22 mars 2016

Lekande historia...

Guldgruva...

Redan som liten var man fascinerad av det där med att gjuta och måla tennsoldater. Märket var då, liksom nu, Prince August. Jag närde en liten dröm att gjuta ihop ett historiskt slag och göra ett diorama värt ett museum.

Sedan dess har jag gjutit massor av tennfigurer, men väldigt lite historiska sådana. Men idag händer det att jag då och då illustrerar och just nu är det tidigt 1700-tal och just soldater som gäller. Glad jag då blev när jag vann den här planschen på Tradera. De uniformer man behöver kunna från norra Europa från 1700-1760. Bra detaljer med.

Utgivaren är av märket Prince August, alltså samma företag som gjorde, och fortfarande gör, gjutformarna från min bardom.

Barndomens lek blir vuxenlivets allvar. Vi har sett det förr...








Inga kommentarer: