tisdag 5 maj 2015

Bilkörning och tuggummiproblem...

En av många...

Jag kör ju bil varje dag till jobbet. Det är inte alltid så kreativt, för att inte säga ganska tråkigt vissa dagar. När man var liten brukade vi leka olika lekar för att få tiden att gå på långa bilresor. Registreringsskyltsbingo t ex.

När man kör ensam fungerar inte dessa lekar riktigt. Faktum är att de inte är roliga alls. MEN. Nu är man ju trots allt mattelärare. Då har man aldrig riktigt tråkigt. Eftersom jag ofta tuggar tuggummi när jag kör bil har kommit fram till följande tankeproblem och aktivitet.

Varje dag slänger jag ut tuggummit på exakt samma ställe, alltså att jag siktar på samma trafikskylt. Oftast i en hastighet på ca 70 km/h och alltid med samma mängd tuggummi (2 st).

Efter det funderar jag på hur stor spridning dessa tuggummi kommer att ha och hur stor sannolikheten är att man skulle hitta ett om man stannade och tittade.

En dag ska jag stanna just där och se om mina kalkyler stämmer. Bekräfta att tätheten av gamla tuggade tuggummin är hög just där jag tror det är det.

Ni ser. En mattelärare har aldrig riktigt tråkigt...







2 kommentarer:

Anonym sa...

Men du,
om en liten fågel kommer och försöker picka i sig det där tuggummit då.
Om det inte klibbar fast i näbben, så den inte kan öppna den, så kanske det blir dåligt för fågelns lilla mage. Eller vad kan hända.

Undrar Helén i Dalarna

Onkel Olof sa...

Hmmm...

Får nog hitta på en annan lek...