onsdag 1 augusti 2012

Kollektiv skatt...

Äkta kollektivtrafik...

Hörde på radion i morse att priserna på kollektivtrafiken i snitt ökat dubbelt så mycket som infaltionen de senaste tio åren. Det fick mig att bli lite förgrymmad faktiskt. Jag betalar, som bilist, en väldig massa miljöskatt. Detta gör jag med glödje i tron att dessa kronor direkt används till miljöförbättrande åtgärder, såsom kollektivtrafik. Varför skulle det annars heta "miljöskatt"?

Jag tänker mig att mitt bilkörande skulle bekosta en busstur i glesbygden, en naturgasstation i storstaden eller subventionering av solcellspaneler. Det kanske enklaste annars är just att sänka priserna på kollektivtrafiken genom subventioner. Är det inte dags att vi som medborgare kräver att miljöskatten ska vara direktkopplad till miljöåtgärder? Jag ska i allafall rösta på det...

1 kommentar:

Anonym sa...

Gör det Du . . .

Roland