tisdag 20 december 2011

Julöl, pissrännor och jämlikhet…

Detta duger med…

Idag fick jag lust att göra ett span om en modern företeelse. Jag är en stark anhängare av pissrännor. Jag till och med startade en liten aktionsgrupp för några år sedan kallad MRAPS (Mäns Rätt Att Pissa Stående), pissrännans vänner. Det fanns nämligen ett påbud ett tag att även vi män skulle sitta på toaletten, men där fanns en gräns, i alla fall i min värld.

Detta kan låta som en mycket snäv fråga i verkligheten men nu har jag märkt en spännande trend, nämligen att kvinnor använder herrtoaletten på större samlingslokaler. Med tanke på att vi män för det mesta inte behöver båsen på herrtoaletten, så passar vissa kvinnor på att låna dem för att slippa en lång kö till "puderdosan". Smart. De flesta män verkar dessutom inte bry sig nämnvärt.

Som neutrist tycker jag att det är onödigt med herr- och damrum, även om jag kan förstå att kvinnor föredrar det. Men tänk att pissrännan kunde göra så mycket för jämlikheten! Får nog kalla MRAPS för ett jämställdhetsparti i fortsättningen…