onsdag 20 februari 2019

Mörkt förflutet...

Mysigt retro...

Min mamma samlar på gamla läseböcker så när jag fann den här kortleken på en loppis tycket jag det var en passande present. Och visst var den fin. Mycket tidstypiska bilder som får en att tänka på den gamla goda tiden med prinsar och prinsessor.

Sagans värld...

Ängeln på den här bilden påminner mycket om den där ängeln vi har i badrummet. Kanske är de från samma tid. Kanske är de inspirerade av varandra. MEN. När man bläddrar vidare i korten hittar man de där korten man inte ska ha liggande framme i biblioteket:



Tin-Tin-varning på de där korten. Sådana var tiderna. Ingen som skulle lyft på några ögonbryn för de här bilderna när det begav sig. Annat är det nu. Numera existerar inte ens dessa ord, så en etta idag skulle få svårt att lära sig läsa med dessa kort som förebild. Jag tycker inte man ska gömma dessa bilder, utan faktiskt lyfta upp hur tiderna  har förändrat sig på några årtionden. De har något att lära oss om vårt förflutna.

När jag senare tittar på reglerna ser jag att den här kortleken är publicerad av förlag med ett namn som känns bekant:


Ja ha ja. Vi har alla vårt mörka förflutna tydligen. Men vi ska lära av historien som sagt...












2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin kortlek!
Den blir jag avundsjuk på.
Jag har sett många kortlekar men inte den här.

Hälsningar
Helén i Dalarna

Onkel Olof sa...

Tyvärr, hade de inte två.